Kouluväkivalta, aggressio, koulutus

Kouluväkivalta henkisessä tai fyysisessä muodossa on valitettavasti monella paikkakunnalla osa koulun arkea. Paha olo purkautuu joskus ulos aggressiivisena ja epäsosiaalisena käytöksenä. Ongelmia kohdataan kotona, koulussa ja vapaa-ajalla ja jos ongelmiin ei osata puuttua ajoissa, eikä kohdata oikealla tavalla, saattava ongelmat vain pahetua.

 

AVEKKI -koulutuksen avulla pyritään lisäämään ymmärrystä aggressiivisesti ja väkivaltaisesti käyttäytyvästä nuoresta ja sitä kautta löytää keinoja kohdata nuori ja välttää vaikeat tilanteet. Koulutus pohjautuu omaan kokemukseen ja AVEKKI – ajatusmaailmaan.

 

Olen ollut opettajana vuodesta 1994 saakka ja opettanut kaikki peruskoulun luokka-asteita ja ollut sekä ylä- että alakoulussa erityisluokanopettaja. Rehtorin vinkkelistä olen puolitoista puolitoista vuotta katsellut koulumaailmaa, joten aika kattava kuva on koulumaailman ongelmista tänä päivänä. Tällä hetkellä luokkani on 1 – 3 emoluokka, joka on sairaalakoulun ja erityisluokan välissä ja oppilailla on usein meidän luokalla aika paljon murheita käyttäytymisen puolella.

 

Meillä oppilaat opiskelevat pääsääntöisesti omassa luokassaan, mutta pyrimme integroimaan oppilaita mahdollisuukisen mukaan yleisopetukseen. Oppilailla voi kuitenkin olla vaikeita hetkiä ja olemme käytännössä joutuneet harjoittelmaan kuinka pidämme lasta turvallisesti kiinni, jottei lapsi eikä aikuinen loukkaa itseään. Joten käytännön kautta olemme harjoitelleet paljon ennaltaekäisevää toimintaa lapsen kanssa ja viime kädässä rajoittaneet lasta.

 

AVEKKI – kouluttajakoulutuksen kävin 2006 ja siitä lähtien on tullut satoja reissuja tehtyä ympäri Suomea kouluttaen ihmisiä kohtaamaan aggressiivinen ja väkivaltainen lapsi / nuori. Kuopiossa koulutin valmistuvat koulunkäynninohjaajat vuosittain ja joka vuosi käyn Joensuun yliopistossa kouluttamassa erityisluokanopettajaksi opiskelevia nuoria. Ja syksystä 2018 lähtien myös Jyväskylän yliopistossa.

 

Kokemus koulupuolelta on konkreettista ja pitkältä ajalta, joten asioiden takana voin seisoa, mistä koulutuksissa puhun. Työnohjaajakoulutuksen kautta sain vielä uutta näkökulmaa lasten ja nuorten kohtaamiseen. Olemme pitäneet työnohjauksia, joissa olemme keskustelleet Turvallinen Huominen – ajatusmaailman kautta työn ongelmia ja sitä kautta löytäneet hyviä ratkaisuja jokaisen omaan työarkeen.